En analyse, der afdækker hvem Aalborgkarnevals-gængerne er og hvilke interessefællesskaber de repræsenterer.
Vi er vant til at forstå kulturelle oplevelser og segmenter ud fra nogle overordnede klassificeringer af genrer og målgrupper, der typisk er baseret på demografiske variabler. Men Aalborg Karneval repræsenterer er en genre for sig selv og tiltrækker vidt forskellige målgrupper. Med denne analyse ønsker Aalborg Kommune (Hvem er kunden) at blive klogere på de tværgående interessebaserede karaktertræk, der kendetegner Aalborg Karnevals forskelligartede publikum.
Analysen byggede på tre datakilder: Instagram, Facebook og Google Analytics, som hver især fortæller os noget om kulturelle dynamikker, der er til stede i byen. Vi udvalgte 100 aktører, der er aktive indenfor Aalborgs kultur- og oplevelses-scene, og som breder sig over både kulturhuse, festivaler, sportsklubber, madscenen, nattelivet og børneaktiviteter. Målet var at forstå hvorvidt disse aktører og Aalborg Karneval taler til de samme publikummer, baseret på de Instagram-follower de har til fælles. Gennem Facebook Audience Insights fik vi dybere indsigter i Karnevalets eget publikum gennem beskrivende statistikker og data om hvilke typer mennesker oftest interagerer med karnevallets Facebook-side. Mens Google Analytics gav os indsigt i, hvordan folk interagerer med karnevallets hjemmeside, samt i deres øvrige interesser.
Analysen producerede en samlet fortælling for Aalborg Karneval, der afspejler karnevals-gængernes øvrige interesser. Udseende, æstetik, klima, letbenede underholdning og rejser, var de mest gennegående temaer, Karnevalets publikum går op i. Analysens resultater blev omsat til anbefalinger, som Aalborg Karneval kan bruge til kurateringen af festivalprogrammet og til at opbygge nye samarbejder med partnere, der kan styrke karnevalets indhold og kommunikation til omverdenen