En Instagram baseret analyse skal udforske hvilke værdier og særlige kvaliteter brugerne tillægger outdoors oplevelser i København
Med COVID 19-restiktionerne, der nu former vores virkelighed, er det blevet endnu vigtigere, at byer kan tilbyde attraktive uderum til gavn for besøgende og lokale. Wonderful Copenhagen ønsker at blive klogere på Københavns potentialer for at tilbyde udendørs turistattraktioner - set fra brugernes perspektiv.
Når lokale og besøgende fra hele verden deler billeder af deres outdoor-oplevelser i København, giver det os en idé om, hvilke værdier og kvaliteter, der forbindes særligt med København på dette område. Med udgangspunkt i 255.000 Instagram-posts, hvor hashtags #copenhagen #berlin #oslo eller #stockholm henholdsvis optræder sammen med #outdoor #nature #outside, kortlagde vi de måder uderum omtales og tages i brug i København sammenlignet med Stockholm, Oslo og Berlin. Vi zoomede desuden ind på Københavns outdoor-opslag og analyserede deres indhold og form kvalitativt med henblik på at finde mønstre i hvilke specifikke steder i byen, følelser og aktiviteter, folk associerer med Københavns outdooroplevelser.
Analysen gjorde muligt at identificere Københavns særlige styrkepositioner gennem brugernes egne øjne og kameralinser. Resultaterne gav Wonderful Copenhagen og andre turistoperatører inspiration til hvordan byens uderum kan bruges på nye og kreative måder og bybrandingselementer, som kan positionere København som outdoorby, samt genopratte turismesektoren i hovedstaden.