Wonderful Copenhagen

Digital kortlægning af hvordan bruger på Facebook interagerer med forskellige turismeaktører i Greater Copenhagen, med henblik på at informere Wonderful Copenhagens strategiske arbejde med digital kommunikation og sponsorater på en data-drevet måde.

#Facebook data • #Digital kortlægning • #Brugerfællesskaber • #Post-demografisk analyse

Problem

Wonderful Copenhagen ønskede en afdækning af brugerfællesskaber online, som går på tværs af turismeaktører i Greater Copenhagen området. Samtidig spurgte de, om man med udgangspunkt i sådanne fællesskaber kan sige noget om de aktiviteter, der skaber turismeforbindelser hen over Sundet.

Løsning

Backscatter høstede 5.536 opslag fra Facebook-siderne for 23 forskellige turismeaktører i og omkring Greater Copenhagen (udvalgt af Wonderful Copenhagen), som 176.910 unikke Facebook-brugere havde liket eller kommenteret +1 million gange i en periode på et år. Med netværksanalyse og automatiseret tekstgenkendelse identificerede vi i dette data, hvordan turismeaktørernes opslag engagerede forskellige eller de samme brugerfællesskaber på Facebook.

Resultat

Analysen hjalp Wonderful Copenhagen med at identificere de turistaktører der delte mange eller få brugere, og hvilken type af indhold der engagerede brugerne på tværs. Projektet skabte hermed nye indsigter og afslørede fx at de opslag, der skabte flest brugeroverlap mellem Malmø og København vedrør byoplevelser og arkitektur. En viden Wonderful Copenhagen kan bruge til at evaluere, hvordan de engagerer og tiltrækker turister online med forskelligt indhold og typer af opslag.